mandag 13. januar 2014

En liten leseplan

Jeg elsker å få høre hva andre leser. Min leseplan for dette året er å gå igjennom mine egne bokhyller, og lese de uleste bøkene som finnes der. Det begynner etterhvert å bli en god del. Det kommer jo helt sikkert til å dukke opp bøker både på biblioteket og i bokhandelen som jeg kommer til å kaste meg over, men bøkene i mine egne hyller skal få førsteprioritet i år. 

Akkurat nå leser jeg A Moveable Feast av Hemingway, og den er fantastisk fin. Kan ikke dere fortelle meg hva dere leser nå, og om dere har lagt en leseplan for året? 

 photo 20131024_105906_zps790fd0a8.jpg

Bildet er tatt på Scottish National Gallery of Modern Art i Edinburgh. 

20 kommentarer:

Anonym sa...



Jeg leser en bok om mindfulness i hverdagen. Husker ikke forfatteren i farten. Jeg har tenkt det samme som deg, å få lest ut bøkene i hylla slik at jeg kan kjøpe bok etter bok og lese fortløpende ;)

Josefine sa...

Jeg leser "Jeg Nekter" av Per Petterson. Det er den første Petterson boka jeg leser, men liker den veldig godt og har hørt mye bra om den. Også leser jeg Game of Thrones litt innimellom, er nesten ferdig med den første boka i serien. Men jeg sliter litt med å holde meg on track, siden man ikke følger en hovedperson, men veldig mange karakterer samtidig. Er litt usikker på om det er noe jeg trives med...

Ellers har jeg veldig lyst til å lese "Fugletribunalet" og Ringenes Herre triologien. Jeg begynte på den da jeg var sånn 15, men kom meg aldri igjennom. Tror språket var litt vanskelig for meg, så nå har jeg lyst til å prøve på nytt. :)

Ine sa...

Jeg har meldt meg opp til et emne på Blindern i vår, så min eneste leseplan fram til våren blir å lese det som er på pensumlista der. Heldigvis er det bare bøker jeg har veldig lyst til å lese! Først ut er Modellen av Saabye Christensen, som jeg riktignok har lest før, men ikke har noe i mot å lese igjen. :)

Karine sa...

Jeg leser Alberte-trilogien, som jeg fikk av søsteren min til jul. Den ønsket jeg meg nettopp fordi du har snakket så mye fint om den på bloggen :) Jeg er kommet halvveis i den første boka, Alberte og Jakob, og liker den kjempegodt!

Har du anledning til å lage et eget innlegg om denne trilogien en gang? F. eks skrive mer om hva det er du liker best ved hver bok, hva som er dine favoritt avsnitt og skriblerier du har gjort i bøkene? Hadde du om disse bøkene i forbindelse med masteroppgaven din også? Hadde vært veldig interessant å høre mer :)

Maren sa...

Karine: Hei! Så koselig å høre at du ønsket deg bøkene, og ikke minst at du liker det du leser. Og det var en fin forespørsel, jeg lager gjerne et slikt innlegg en gang. Jeg skrev ikke om Alberte i masteroppgaven min, men skrev om henne i en annen oppgave i et fag jeg tok en gang, som var et eget Cora Sandel-fag. Skal begynne å pønske ut litt ideer til det innlegget allerede, jeg.

Anonym sa...

Catcher in the rye, J. D. Salinger. Stått i bokhylla lenge. Jeg tenker også å lese Jeg nekter av Petterson, som har stått i hylla siden jula i forfjor. Lurer ellers på en gjenvisitt til Silmarillion.

Ella sa...

Jeg begnner på Vildanden på ny i dag :)

Elin sa...

Jeg har ingen spesiell leseplan for i år, men jeg prøver alltid vært år å lese de bøkene som er i bokhylla mi først og fremst :) Nå leser jeg boktyven av Markus Zusak. En bok som anbefales :)

Regnboge sa...

Hm, har vurdert å gjere det same - ta utgangspunkt i bøker eg allereie har. Elles ser leseplanen min slik ut:

3 bøker med russisk forfattar
3 science fiction-bøker
3 noveller av ulike forfattarar
3 bøker av filosofisk karakter
3 bøker eg er skeptisk til på grunn av omslaget
3 italienske bøker
3 biografiske bøker

(Talet 3 kjem av at det er nok til å seie at ein har prøvd, og samtidig slik at det opnar opp for endå vidare fordjuping.)

Vicky sa...

i söndags när jag gav min chef den där presenten jag hade glömt hemma, gav hon mig också en! a room with a view. ska bli fint. <3

June sa...

Jeg begynte på og kom halvveis i "meg eier ingen" da jeg var hjemme i jula. Tok den med meg opp til Tromsø, men den har ikke blitt åpnet igjen. Tror jeg må legge den frem på bordet foran meg så jeg ikke glemmer den, for den er veldig bra!

Marit sa...

Akkurat nå leser jeg Den digitale festning av Dan Brown. Den er veldig bra men jeg foretrekker bøkene der Robert Langdon er hovedperson, så jeg ser fram til å lese Det tapte symbol som er på leselisten. Men først skal jeg lese Tales from the perilous realm av J.R.R Tolkien og Fugletribunalet av Agnes Ravatn. Disse har jeg hørt så mye om så de gleder jeg meg virkelig til å lese.

Synne sa...

For øyeblikket holder jeg på med & vi skal bli omskapte, som måtte ligge og vente en stund til jeg hadde lest de andre tingene på lista mi i høst. Jeg har lyst til å lese masse Sherlock Holmes denne våren, ettersom jeg nylig fant en nydelig samlebok med alle historiene om ham, men først skal jeg lese den siste Neil Gaiman-boka. Han er en av mine absolutte favorittforfattere!

Rosenhufsa sa...

Jeg har også en plan om å lese meg gjennom egen bokhylle i løpet av året, men det er et vanskelig prosjekt, siden jeg stadig tar med meg utgåtte eller kasserte bøker fra biblioteket, svinser innom en bokhandel eller en bruktbutikk med bøker.. Må sette av mer tid til lesing ;) Eventuelt innføre kjøpestopp på bøker, men det tror jeg ikke gavner noen, egentlig. Akkurat nå leser jeg "Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant" av Jonas Jonasson, veldig festlig! Den har skjøvet Knausgårds "Min Kamp 2" helt ytterst lengst bort i vinduskarmen (der alle leseprosjektene ligger) i alle fall ;)

Silje sa...

Akkurat nå leser jeg Robinson Crusoe og Anna Karenina. Når jeg blir ferdig med dem skal jeg starte på A Tale of Two Cities (som jeg har lest et par ganger før) og The Marriage Plot. Jeg tar Selboe-emnet "Hva er en roman" dette semesteret, og vi leser så mye fint :)

Agnes sa...

På prioritetlisten min er: Essays, Vente og ikke se og Avløsning av Tor Ulven, Yahya Hassan av Yahya Hassan, Medealand av Sara Stridsberg, Sjelens Amerika av Knausgård, Uroens bok av Fernando Pessoa, Dirty Things av Stig Sæterbakken, Fires av Raymond Carver og kanskje Freedom av Jonathan Franzen. I tillegg til masse masse pensum, og Tusen og en natt i 12 bind som jeg fikk til jul. Gleder meg!

Greta Louise sa...

Anbefaler deg å lese Sirkusdirektørens datter av Jostein Gaarder!
Og Innsirkling 1 og 2 av Carl Frode Tiller. Veldig forskjellige bøker, men veldig gode på sine egne måter :)

ringvold sa...

Etter flere år med bokhandeljobb ved siden av studiene skal dette bli de uleste bøkers år. Det er alt for mange bøker som venter på å bli lest.

Nå leser jeg Ny by av Maria Børja, og bryter dermed med bokplanen min for 2014...

Joy Gabriella sa...

Akkurat nå leser jeg Sophies verden av Jostein Gaarder - og den er utrolig fin så langt. Bort sett fra å lese alt jeg kommer over av Jostein Gaarder, har jeg vel ingen definert leseplan, mer dilla! :-)

Rikke sa...

Akkurat nå leser jeg "Battle Royale" av Koushun Takami. Nileser de siste 200 sidene, slik at jeg kan starte på første bok i Game of Thrones-serien.

Har en bokhylle full av uleste bøker, og den blir bare fullere og fullere!