onsdag 27. november 2013

To kjærester i Skottland

For å feire oss selv dro vi til Skottland, og det ble en perfekt tur på alle måter. Vi bodde i Edinburgh, i tillegg til at vi tilbragte en av de fire dagene i Glasgow.

Det første vi gjorde var å besøke Edinburgh Castle. Det var spennende, og utsikten var fantastisk.

 photo PA221286_zps36c3701b.jpg

 photo PA221313_zpse218e025.jpg

Mathias havna i fengsel for noen minutter, og etterpå kjøpte vi is.

 photo PA221303_zps92fb661b.jpg

Vi gikk også innom nasjonalbiblioteket, som var høytidelig og flott og med fine utstillinger.

 photo PA241579_zpsdceaeec1.jpg

Det første jeg la merke til i Glasgow var det som må være den fineste stasjonsklokka i verden.

 photo PA231358_zpsdefc9c40.jpg

Høstfargene var på sitt aller fineste, og selv om himmelen var grå regnet det bare i noen få minutter.

 photo PA231377_zpsdf758644.jpg

Etter å ha vært på afternoon tea (et av mine mål med turen), gikk vi opp denne trappa.

 photo PA231411_zpsfd492d26.jpg

Og fra toppen av den fikk vi denne utsikta (det var nesten verdt høydeskrekken min).

 photo PA231401_zps2db32f28.jpg

 photo PA231400_zps9eab867e.jpg

Himmelen skiftet ofte mellom helt grå og helt blå. Og jeg var glad.

 photo PA231419_zps0dae3fd5.jpg

Tilbake i Edinburgh skinte sola for oss hele dagen, og gjorde byen enda penere.

 photo PA241455_zps1c6d8935.jpg

 photo PA241463_zpsedfbf635.jpg

 photo PA241502_zpsbb7f17e2.jpg

 photo PA241488_zps5bfce440.jpg

Vi gikk ca. en trillion skritt og besøkte så mange fine steder. Som Scottish National Gallery of Modern Art. Der var det så masse flott å se på, en fin museumsbutikk, men tydeligvis ingen mirakler.

 photo PA241513_zps5c6b71f0.jpg

En av de andre fine tingene vi gjorde, var å besøke National Museums Scotland, som må være en av de beste stedene jeg har vært. For der så det sånn ut.

 photo PA251664_zps7ba3cde9.jpg

Det var helt enormt mye å se der, som en robot som stavet navnet ditt, tog og sykler, kinesiske teatertegninger og rom med gull og glitter. Dessuten:

 photo PA251678_zpsa298304f.jpg

Verdens største rom med dyr i naturlig størrelse. Kunne kikka i en hel evighet. Men etterhvert måtte vi jo hjem, med te og paraplykjoler og rutete skjorter i kofferten. 

7 kommentarer:

Ane sa...

Så herlig å se! Ser og høres ut som en veldig fin kjærestetur :)

Frøydis sa...

Noko så fint!

June sa...

Sjukt fint! Fekk ikkje mindre lyst til å besøke Skotland etter dette :-) Og ja, det må vere den finaste stasjonsklokka i verda! Og så den trappa, då.

Nore Interiør sa...

Så gøy, har virkelig lyst til å ta turen dit en gang! Ser ut som dere har hatt en fin tur :)

Klem fra Maren

Synne sa...

For et herlig innlegg! Jeg ble skikkelig glad av å lese om turen deres - det virker jo som at dere har hygget dere veldig, og akkurat sånn skal det være! Ble en anelse forelsket i stasjonsklokka og trappa, da.

samovaren sa...

eg var i glasgow og edinburgh i vår! ik, så fint. <3

Ingvild Engebakken Bergli sa...

Hei! Jeg kom akkurat over bloggen din, og det var lurt av meg :) Har lest litt på den nå, og må si jeg virkelig liker den, så nå har du fått deg en ny leser :)

For det andre - gratulerer så mye! :)
Jeg er selv student i en liten by midt imellom Glasgow og Edinburgh, så det hender til stadighet at jeg besøker byene. Et absolutt godt valg for kjærestetur! :D