torsdag 1. mars 2012

En koselig kveld

Denne uka er dagene veldig, veldig travle. Derfor er det ekstra hyggelig å finne noen timer å gjøre noe ekstra koselig på. I går hadde Mathias og jeg en slik kveld. Jeg koste meg med å lage middag, og det ble, slik jeg lovet at jeg skulle lage i februar, fransk løksuppe. Og det ble så godt!


Til oss to trengte jeg
Tre løk, tre hvitløksfedd, to terninger grønnsaksbuljong, litt smør, litt chilipepper, litt salt, en del vanlig pepper, noen loffskiver og litt ost.


Hakk løken i tynne, fine ringer, ta litt smør i en stekepanne og stek løken gyllen. Så har du i hvitløken. Kok opp en liter vann og tilsett buljongen. Ha løken i buljongvannet, og tilsett salt, pepper og chilipepper. La det koke i 20 minutter.


Ha suppa i en ildfast form eller sånne fine posjonsformer om du har det, og legg en ristet loffskive på. På toppen legger du litt revet ost, og setter formen i ovnen til osten har smelta. Så spiser du mens du kikker bort på den du spiser med og sier "nam!". 

Photobucket

Kvelden blir komplett med te i hver sin passende mummikopp.

Photobucket

Og nå er det mars og på tide å legge enda flere fine planer. Og å smile over sola.

14 kommentarer:

Åshild sa...

Mmm, fransk løksuppe er så godt! Håper du har en bra torsdag :)

Hege sa...

Hørtes godt ut, og veldig enkel å veganisere :-) Takk!

Ha en fin torsdag!

Josefine sa...

Nam! Løksuppe er kjempegodt! Og for en 1.mars, nydelig vær! Og vi har jo konsertplaner! :)

regndrope sa...

Har hatt lyst til å prøve fransk løksuppe lenge. Kanskje i mars!

Synne sa...

Så bra at det ble vellykket! Ser godt ut, og Mummiselskap er jo gjerne prikken over i'en!

Vicky sa...

måste göra löksoppa! verkar så himla gott.

Linda Terese sa...

Det hørtes utrolig godt ut med løksuppe!! Kanskje jeg skal gjøre som de andre her, og prøve ut noe nytt i løpet av mars...?

Trille sa...

NAM!! :) Så fint!

Julianne sa...

NAAAM! Åh, det så helt deilig ut! Har spist løksuppe på Tullins Cafe en gang. Det va helt nydelig :) Nå skal jeg også ta meg en kopp te og drømme om den suppa der <3

k. sa...

å namnam ;o

Katrine sa...

Suppe er undervurdert! nam!:) Så koselig med litt kjærestetid.. Det er så viktig det!!
Hurra for mars, og at sola skinner <3 I tillegg er DU så fin:) Håper du får en finfin lørdag, Maren

Ting som gjør en glad sa...

En av mine favoritt gourmet-mat-på-sparebluss-middager, da gjør det ingenting at det er ennå en uke til lønning!

Ane sa...

Å, dette må jeg også prøve! :)

samovaren sa...

den må jeg prøve meg på en gang. takk for oppskrift!