tirsdag 23. august 2011

Alt er så nær meg

Alt er så nær meg
denne velsignede dag.
Svaberget ligger
åpent med rolige drag.
Havbrisen vugger
vennlig den duftende tang.
Alt er så nær meg
ennå en lykkelig gang.


Barndommens vekster
gror i hver fure og sprekk
med sine kjente
blide og rørende trekk.
Går her en liten
pike fremdeles hver kveld
og plukker blomster
og snakker høyt med seg selv?


Lenge var jorden
øde og himmelen tom.
Dypt i mitt hjerte
åpner seg rom etter rom.
Alt som er nær meg
gir meg et klarøyet svar.
Nå kan jeg rekke
hånden til henne jeg var.

Photobucket

Jeg er så glad i Inger Hagerup! Det neste året skal jeg skrive masteroppgave om henne og Selma Lagerlöf, om erindringsbøkene deres og det å skrive sin egen barndom. Det blir rart og uvant å ha en hverdag som først og fremst handler om å skrive. Men jeg tror det blir fint. Jeg har jo en leseplass med en pudderrosa boks stappfull med te ved et vindu med utkikk over nesten hele Oslo.

11 kommentarer:

Duse Pasteller sa...

Vakkert!♥
Jeg var på Selma SPA i Sverige i fjor, og det mener jeg er oppkalt etter Selma Lagerløf... Tror hun kom fra den byen SPAet lå i (som jeg ikke koemmer på navnet på, akkurat nå...)
Kjenner ikke så veldig godt til henne, må jeg innrømme.. Men SPAet var fantastisk!;)
Har innlegg på bloggen fra det:)
Inger Hagerup, derimot, er jo litt mer kjent for meg.
Klem

Elin sa...

Vakkert og veldig fint bilde:)

Maren sa...

Ja, det ligger i Sunne, og der har jeg vært også! Hun ble født og bodde i mange år som både barn og voksen på Mårbacka, en gård som ligger like ved Sunne. Der er det koselig!<3

Hege sa...

Virkelig et vakkert dikt! Så spennende med masteroppgave da :-) Det blir nok en uvant hverdag, ja, men veldig spennende også når du skriver om noe du virkelig liker.
Ha en finfin uke!

Josefine sa...

Det hørtes ut som en utrolig morsom masteroppgave! :) Ante ikke at du hadde gått så lenge på universitetet en gang jeg. Leseplass har jeg lyst til å skaffe meg også, virker så utrolig smart! :)

Ine sa...

Vakkert dikt! Og masteroppgava di høres veldig spennende ut. Og med pudderrosa teboks må det jo bare gå bra!

Synne sa...

Tenk, så bra det blir å sitte og drikke te på toppen av byen, og skrive om noe man liker og er nysgjerrig på, og kunne ta utgangspunkt i så fine ord som disse! Du har nok kanskje den koseligste masteren jeg vet om.

Linda Terese sa...

Så fint!! Jeg blir også mer og mer glad i Inger Hagerup. Og jeg har en følelse av at det er litt takket være deg..! Tihi<3

Anonym sa...

Høres så koselig ut med den lesesalplassen din! Hvor ligger den og har så god utsikt over byen?

Frøken Paris sa...

Det hörtes veldig stas ut med slik en skriveplass! Blir spennende, krevend men ogsaa fint aa skrive masteroppgave der tenker jeg:)

Hjerterdam sa...

Høres ut som en ypperlig og inspirerende plass! God helg! :)