onsdag 5. januar 2011

Den gamle mannen og havet

Leselista for jula var, som alltid, en mil lang. Men det som er så fint, er at i ferier kan man ta seg en tur i bokhyllene hjemme, og plukke fram bøker, sette seg ved peisen, og lese alt man orker. Og på en av disse turene i bokhylla fant jeg Hemingways Den gamle mannen og havet. Ei bok både mamma og pappa har snakka varmt om i flere år, og nå skulle det endelig være min tur til å bla igjennom sidene.

Photobucket

Boka som står i stua vår er farmors gamle, en utgave fra 1956. På første side lå dette bokmerket som fortalte hvor den ble kjøpt. Emil Lies bokhandel på Hamar, stedet for papir, fyllepenner og foto, og hvor ei ugle forteller at "en lærer så lenge en leser." Og det har den jo rett i.

Photobucket

Boka er skrevet så godt. Ordene er enkle, setningene er korte, men allikevel er det en nesten poetisk stemning mellom permene. Historien om den gamle mannen som hele sitt liv har vært fisker, er så skjør. Han reiser ut på havet, slik han alltid har gjort, og møter havets krefter og dyrelivet. Han samtaler med fiskene, fuglene og naturelementene, og også med seg selv. For tankene sier han høyt langt der ute på havet. Slik forstyrrer han ingen. Den eneste dialogen som finnes i romanen er mellom han og gutten, og vennskapet mellom de to er sårbart og fint, den gamle mannen deler av sin kunnskap så vel som sine historier, om de nå er oppdiktede eller ikke. De eneste referansene til en verden utenfor dette universet på havet og i fiskerhytta, er avisenes baseballresultater. Alt annet er uviktig.

Photobucket

Når man leser vokser en godhet og en sympati for denne gamle mannen, som lever i den eneste verdenen han har kjent. Den ga meg flere ganger tårer i øynene, for romanen er rett og slett vakker i sin enkelhet og sin troverdighet.

5 kommentarer:

Ine sa...

Veldig fint skrevet om en fin bok.

Synne sa...

Den vil jeg lese! Kanskje jeg skal fortsette på min ferd på havet etter at jeg har lest ut Moby Dick?

Åshild sa...

Å! Den må tilføyes på leselisten min. Har lenge hatt lyst til å lese Hemingway, men har aldri tatt steget videre og lånt en bok :( Skal endres på!

Silje sa...

Veldig nydelig bok. Jeg liker filmen også, de fleste synes den er ekstremt kjedelig.

Kathleen sa...

Den gamle mannen og havet må jeg lese en dag. Forøvrig synes jeg tittelen i seg selv er helt nydelig.