onsdag 15. september 2010

Jane Austen: Mansfield Park

Fanny Price er hovedpersonen i Jane Austens roman fra 1814. Hun blir som tiåring sendt fra sitt beskjedne hjem til onkelens langt mer velstående familie på Mansfield Park. Hverdagen som møter henne er ukjent og truende, og ikke minst er usikkerheten rundt sin egen tilhørighet med på å gjøre Fanny sjenert og utilpass. Den eneste som viser omsorg er fetteren Edmund, og de to utvikler et forhold som skiller seg ut ifra de andre forholdene som skildres i boka. Denne romanen skiller seg også litt ut fra de resterende Austen-romanene, men innehar selvsagt de viktige stikkordene som karakteriserer Austen og den engelske 1800-talls romanen: giftemål og formue.

Og om det var noen tvil; denne må leses på engelsk. Austen skriver så fantastisk flott, med finurlige formuleringer og ikke minst med masse ironi. Dette kommer aldri like godt fram i en oversettelse, så les den på orginalspråket.

Det finnes også en BBC- filmatisering av Mansfield Park. Etter å ha lest romanen blir det alltid veldig merkelig å se den, for det er så utrolig mye handling som ikke vises fram på skjermen. I tillegg synes jeg at filmatiseringen av denne Austen - romanen ikke kan måle seg med de fantastiske tolkningene av både Pride and Prejudice og Sense and Sensibility. For meg blir fremstillingen av Fanny i denne filmen en helt annen enn den man leser om i boka.

Jeg elsker alt som har med Jane Austen å gjøre, og at jeg i tillegg kunne lese denne med bakgrunn i at den var pensum, det er jo helt utrolig. Jeg forsvinner inn i universet til Austen etter å ha lest første setning, og føler meg svært så konfortabel med å være flue på veggen på ball, teselskap og avgjørende samtaler om ekteskap på vandringer i hagen.


Også er det selvsagt veldig viktig å ha på seg kjole og drikke store mengder te mens man leser den. Faktisk så er det obligatorisk.

11 kommentarer:

Synne sa...

Du skriver godt og gjør meg glad! Ha en fin dag, Maren!

Ingrid sa...

Fiine bokanbefalingen. Fikk lyst til å lese den selv. Og drikke te.
Og jeg synes vi skal se noe Austen-relatert på lørdag!

myldretid sa...

Jeg har (skam på meg) aldri lest noe Austen. Har en stor samling hos mamma et sted da. Men jeg har sett the jane austen book club litt for mange ganger. hihi.

Silje sa...

Så mange bøker, så mange kjoler, så mye te, så lite tid.

Og ja, mange bøker krever at man har på seg kjole. Jeg skal ikke lese Madame Bovary i kosedress for å si det sånn.

Nøve sa...

Jeg har ikke fått lest noe av Jane Austen enda, men skal garantert få gjort det en gang.

Polkadotdays sa...

Åh, jeg elsker Jane Austen!
Hvis du ikke har vært i Bath, må du dra dit! Det er så fint, og det er akkurat som å vandre rundt i en Jane Austen bok! Fantastisk :)

Polkadotdays sa...

Åh, jeg elsker Jane Austen!
Hvis du ikke har vært i Bath, må du dra dit! Det er så fint, og det er akkurat som å vandre rundt i en Jane Austen bok! Fantastisk :)

Maren sa...

Jeg har vært i Bath! <3 Og det er noe av det fineste noen gang. Åh, vil så gjerne tilbake :)

Nøve sa...

sv: JA det er den! herregud jeg er så glad jeg kjøpte den, hadde angret så utrolig hvis jeg ikke hadde gjort det, for da hadde noen andre kjøpt den i løpet av dagen garantert! åååh elsker den.

snutebille sa...

jeg vil så gjerne lese jane austen, men det er så vanskelig med hodet mitt, som flyr i alle retninger hele tiden slik at jeg ikke klarer å konsentrere meg... men en dag.

Maren sa...

Men da har du noe fint å glede deg til, søte snutebille:)